Tak wiele metod psychoterapii powoduje, że gdy próbujesz zrozumieć, która terapia jest dla Ciebie najlepsza, to wybór może być nieoczywisty. Aby dokonać najlepszego wyboru, musisz wiedzieć, czego szukać.

Wskazówki, które pomogą Ci znaleźć psychoterapeutę.

Badania pokazują, że jakość relacji z psychoterapeutą jest najważniejszym wskaźnikiem dobrych wyników. Mając to na uwadze, gdy próbujesz znaleźć psychoterapeutę, zalecamy rozważenie następujących kwestii:

  • Czy uważasz, że psychoterapeuta w pełni rozumie, czym się martwisz?
  • Czy dostarcza ci informacji, które pomagają ci lepiej zrozumieć, co się dzieje?
  • Czy uważasz, że oferuje pomysły i strategie, które możesz wykorzystać, aby zrozumieć i aktywnie zmienić swoją sytuację?
  • Czy odczuwasz ulgę i poczucie postępu? Nawet w przypadku najtrudniejszych problemów, choć początkowo ich zrozumienie i praca nad nimi mogą być kłopotliwe, powinieneś czuć, że wszystko staje się bardziej zrozumiałe i istnieje potencjał, że terapeuta pomaże ci iść naprzód.
  • Jeśli odczuwasz ulgę, ale z biegiem czasu okazuje się, że tak naprawdę nie posuwasz się naprzód, zawsze zalecamy, aby powiedzieć o tym terapeucie. Dobry terapeuta omówi to i będzie w stanie Ci pomóc. Jeśli pomimo poinformowania o tym terapeuty czujesz, że sprawy wciąż nie idą do przodu, lepiej poszukać innej pomocy.
  • Powinieneś czuć się absolutnie bezpiecznie, rozmawiając ze swoim terapeutą o czymkolwiek, jeśli jednak tak się nie czujesz, to lepiej zmienić terapeutę. Nie osiągniesz najlepszych rezultatów, jeśli nie możesz być otwarty i szczery ze swoim psychoterapeutą.

Więcej wskazówek na ten temat można znaleźć na naszym blogu: Znalezienie psychoterapeuty