Kambo zostało rzekomo nazwane na cześć legendarnego pajé (lub szaman) Kampu. Mówi się, że ten rodowy szaman nauczył się medycyny od leśnego ducha, wyczerpując wszelkie inne sposoby na uleczenie swojego chorego plemienia. Według Kaxinawa, duch Kampu żyje w gigantycznej małpiej żabie i leczy każdego, kto go szuka.

Bez względu na mityczne pochodzenie, medycyna kambo była od dawna używana przez rdzenne grupy mówiące w języku Pano w Amazonii, w tym Katukina, Asháninka, Yaminawa i Matsés (lub Mayoruna). Być może był również używany przez klasycznych Majów, których sztuka przedstawiała żaby drzewne obok grzybów. Tradycyjne zastosowania obejmują eliminację toksyn, zwiększenie siły i wytrzymałości oraz rozpraszanie negatywnej energii lub panemy. W lesie deszczowym kambo jest używany jako pomoc myśliwska, zmniejszając zapotrzebowanie na żywność i wodę oraz minimalizując ludzki zapach. Uważa się, że wzmocnieni „szczepionką” łowcy emitują dziwne zielone światło, które przyciąga ich ofiarę.
Pierwszym człowiekiem z Zachodu, który był świadkiem użycia kambo w Amazonii, był francuski misjonarz Constantin Tastevin, który przebywał u Kaxinawa w 1925 roku.
Kambo zostało ponownie odkryte w latach 80-tych przez dziennikarza Petera Gormana i antropologa Katharine Milton – obaj mieszkali z Matsés / Mayoruna w północno-wschodnim Peru / południowo-zachodniej Brazylii. Każdy z nich dostarczył próbki kambo biochemikom Johnowi Daly i Vittorio Erspamerowi którzy przeanalizowali zawartość peptydów w wydzielinie i dostrzegli ogromny potencjał medyczny. Firmy farmaceutyczne podjęły wysiłki, aby zsyntetyzować i opatentować peptydy kambo, ale w dużej mierze zmagały się z opracowaniem leków.

Do 1994 roku kambo był rzadko stosowany u nie-Indian. Po raz pierwszy zaproponował ją jako terapię Francisco Gomes, pół-katukina caboclo mieszkający w São Paulo. Od około 1999 roku dołączyła do niego praktykująca Santo Daime i akupunkturzystka Sonia Maria Valença Menezes oraz inni nie-indyjscy aplikatorzy kambo, w tym terapeuci holistyczni, lekarze i wyznawcy religii União do Vegetal.

W 2004 roku brazylijski rząd zabronił reklamowania medycznych lub terapeutycznych korzyści kambo, skutecznie wyłączając nowe miejskie aplikatory. Po części była to prawna odpowiedź na żądanie Katukiny dotyczące ochrony ich „własności intelektualnej”.

Międzynarodowa świadomość terapii kambo stale rośnie, osiągając szczyt w połowie 2000 roku. Obecnie wyszkoleni na Zachodzie aplikatorzy organizują ceremonie kambo na całym świecie a kije kambo można kupić online.

Kambo to substancja pochodząca z wydzielania żab, a dla wielu rdzennych kultur Amazonii ten środek przeczyszczający, wzmacniający odporność, jest bardzo ważny. Znana w języku portugalskim jako „szczepionka lasu”, zyskała renomę również poza Amazonią jako skuteczny lek na przewlekły ból i uzależnienie od narkotyków.

Kambo jest silną substancją i nie należy go podawać, chyba że pod opieką doświadczonego lekarza. Praktyk może pomóc Ci w uzyskaniu maksymalnych korzyści z zastosowania kambo, pomagając ci ustalić intencję przed ceremonią, zapewnić właściwe ustawienie i oprawę podczas ceremonii oraz zintegrować doświadczenie później.